Toevallig ontmoetten Shan Kowert en Annie Acton elkaar in Texas in 2005. Een muzikale reis begon… Shan + Annie = “ShAnnie” = de artiestennaam van het muzikale duo Shan Kowert & Annie Acton. In 2007 brengt “ShAnnie” een debuut album “Water Over Stones” uit, dat in 2008 genomineerd werd met een Texas Music Award. Met hun tweede release in 2011 "The Station" werd het duo uitgeroepen tot ‘Vocal Duo of the Year’ en John Inmon tot ‘Producer of the Year’. Muziekstijl? Sommigen noemen hun muziek "Eclectic Americana Folk with Celtic and Spanish undertones… Toeval? Shan en Annie hebben geheel verschillende (muzikale) achtergronden. Singer-songwriter Annie Acton is geboren in California. Haar vader was Air Force militair. Zij was een “punk rock girl”, met een grote liefde voor bands als de “Sex Pistols” en  “The Ramones” en… de Amerikaanse country zangeres Patsy Cline (1932-1963). Annie is veel bezig met fotografie en schrijven. Singer-songwriter gitarist Shan Kowert is afkomstig uit San Antonio, waar zijn vader ook als Air Force militair werkte. Hij is beïnvloed door Crosby, Stills, Nash & Young, Jose Feliciano, Dan Fogelberg en Gordon Lightfoot. Shan speelt sax, piano en het liefst gitaar, bij voorkeur een 12-snaren gitaar. Shan was aanvankelijk ontwerper / bouwer van zwembaden in centraal Texas en Annie was een fotografe / retoucheuse in Austin. Ze vonden elkaar in Luckenbach, Texas tijdens een regenachtige zwoele nacht… Met “Blame It On The Moon” zijn Annie en Shan aan hun derde album toe. Producer van het album is Walt Wilkins. Wilkins is geen onbekende (& “The Mystiqueros”) en is samen met zijn eega Tina Mitchell Wilkins, met enkele andere Mystiqueros (Ron Flynt, Corby Schaub, Bill Small en Bart De Win) en een lange rij andere artiesten te horen op het album. Het is een album met twaalf tracks, elf eigen songs en één cover van “Dream Academy” (14). Over de twee bonus tracks mag ik nu nog niets zeggen… Al vanaf de opener 1”Blame It On The Moon” wordt je door het gitaarspel van Shan in een Spaanse sfeer ondergedompeld, die typisch is voor het ganse album. Annie Acton is een zangeres met een zuivere en gevoelige stem. Zij zingt op de meeste van de tracks de lead vocals, behalve in de opening tracks, waar Shan de lead zingt en laat horen dat hij ook een behoorlijke zanger is.2”Spinning Wheel” is een rustige Americana met aardige duetten en met op de achtergrond de onopvallende accordeon van Stefano Intellizano. Annie neemt het roer over in 3”If You Dare”, een andere rustig dobberende song met aan de piano Ron Flynt. 4”You Drive 80” opent voorzichtig en sfeervol met de lap steel van Corby Schaub. Brett Danaher doet hier uitzonderlijk de (elektrische) gitaarsolo’s. Nog meer lap steel met zang van Shan en de viool van Brendon Anthony, krijgen we in de country ballade 5”Images Of Rust”. Geen roest, maar rust, geldt letterlijk in 8”The Girl”, dat de enige Spaanse song 9”Mi Destino” vooraf gaat. Annie doet uitstekend de zang in deze Spaanse tango terwijl de accordion van Carlos Alvarez hier wonder mooi leidt. Stefano Intellizano neemt over op accordion in 10”Words That Fly”, een melancholische song waar je ontspannen in kunt wegdromen. Terug naar de jaren ’80, met een song van de Britse folk rock band “Dream Academy”, die in 1985 in de charts een top tien plaats haalde, 11”Life In A Northern Town”. De reguliere afsluiter is 12”Pray Like A Butterfly”. Annie zingt, begeleidt op een normale akoestische gitaar door Shan. Opgelet: er volgen ook nog “hidden”, bonus tracks! Twee extra tracks 13”Love Just Fits” en14”Tonight, You Belong To Me” zijn de kersen op de taart, die het album afsluiten. Vooral het speelse, erg (te) korte 14”Tonight, You Belong To Me” valt op, door de ukelele van Tina Mitchell Wilkins.  Blame It On The Moon” van “ShAnnie” is een gevarieerd album (inclusief de duidelijke stempel van producer Walt Wilkins!), met meerdere stijlen geworden. Van opvrolijkende roots muziek tot opwindende Spaanse passies... een song voor elke stemming, een album om intens naar te luisteren en te ondergaan.  ” - Eric Schuurmans / Freddie Cellis

"Blame it on the Moon" review by Rootstime - Belgium

Semplice gioco di parole e contrazione tra i nomi di Shan Kowert e Annie Acton, ShAnnie sono un duo texano di Luckenbach che firma il terzo episodio discografico, sotto la produzione di Walt Wilkins, apprezzato songwriter dell'area di Austin. In passato hanno già raccolto i favori del pubblico locale, portando a casa un premio ai Texas Music Awards come "Vocal Duo": l'occasione è avvenuta per il precedente The Station, in quel caso prodotto da John Inmon, altro musicista di origini roots ben considerato sulla piazza. E in effetti colpisce favorevolmente, anche in Blame It on the Moon, l'elenco delle collaborazioni, tra musicisti più e meno noti dell'universo country e Americana regionale. Ci sono anche presenze italiane come i Chemako (Gianfranco Scala, Roberto Re e Stefano Bertolotti), qui impegnati nella bonus track Love Just Fits, o di origini italiane, come Stefano Intelisano, essenziale all'accordion in numerosi episodi. In generale è il suono degli strumenti tradizionali, cui si aggiungono violino, dobro, lap steel, chitarre acustiche a segnare una sequenza di ballate dai profumi spanish e folk, affiancando in Spinning Wheel, Images of Rust, Carry On, 3AM o nella stessa title track spunti country rock e mexican flavour (Mi Destino, in lingua spagnola). Alternanza delle voci e una certa patina di belle maniere roots distingue in generale il repertorio: curato da un punto di vista strumentale, anche se un po' monotono sulla distanza. Sul border si può anche danzare con più passione o sbaglio? Suggerisco Flaco Jimenez o Joe Ely come prossimi collaboratori. ” - Davide Albini

"Blame it on the Moon" review by Roots Highway - Italy

Shan + Annie = ShAnnie, so einfach ist das! Shan Kowert und Annie Acton sind also die Namensgeber dieser Band mit Mitgliedern aus Texas und Kalifornien. Sie sollen sich in Luckenbach kennengelernt haben, einem winzigen Fleckchen von Ort in Texas, der wohl nur aus wenigen Gebäuden inklusive einer Kneipe besteht… Im elegant-lasziven Stil der Musik von J.J. Cale startet "Blame It On The Moon" vielversprechend, mit Shan als Leadsängerin und Annie im Background. Ganz entspannt und mit einem herrlich melodischen/harmonischen Gitarrensolo akustischer Art verziert, fließt der Song dahin. Bei "Spinning Wheel" wechseln die beiden einander beim Gesang, mit einer Akkordeoneinleitung und zu den Klängen der Mandoline, nun ab. Die leicht rauchige Stimme der Dame wird zunächst etwas zurückgenommen, kann aber auch forsch vorangehen und schon bei "If You Dare" übernimmt sie das Zepter bei einem Titel, der in etwa Richtung der späten Eagles zielt - ebenfalls sehr angenehm zu hören. Der fünfte Titel ist ein romantischer Song mit melancholischem Anstrich. Unterstützt von feinen Geigenklängen schunkelt er behutsam, ganz zart im Ausdruck und von einer beruhigend schönen Ausstrahlung dahin, und erinnert mich rhythmisch an das bekannte "Stand By Me" von Ben E. King. So etwas wie Country Pop stellt sich gelegentlich auch ein, ganz besonders gut nachvollziehbar beim uptempo-gespielten "Carry On", das einen Hauch der Dire Straits atmet. The Girl" ist stark vom Vibrato der Stimme Actons geprägt, während bei "Mi Destino" das Akkordeonspiel für mexikanische Akzente sorgt und fröhlich klingende Momente einbringt. Sehr leidenschaftlich ist dazu passend auch der spanische Gesang. Ein Fremdtitel stammt von der britischen Band Dream Academy. "Life In A Northern Town" ist hier zwar eindeutig mit einem eigenen Stempel versehen, aber man erkennt es wieder. Nur die Akustikgitarre, etwas leichte Percussion und Gesang von Annie, sehr folkig interpretiert ist das luftige "Pray Like A Butterfly". So vermittelt die Platte eine sehr gut gelungene Mischung verschiedener Stile zwischen Singer/Songwriter, Country, Country Pop und Folk. Ach ja, zwei Boni gibt es noch zu vermelden: Das vom Klang des E-Pianos geprägte "Love Just Fits" und der kurze Song zum Abschluss. Mit Ukulele und Akkordeon klingt dieser sehr 'Old-timey'. Die Einzelvorträge der Stimmen halte ich für wirklich gelungen - nur zusammen klingen die beiden Sängerinnen nicht immer eindeutig harmonisch. Das ist jedoch lediglich ein ganz kleiner 'Mangel', der der Gesamtbeurteilung dieser sehr schönen Musik keinen Abbruch bereitet.” - Wolfgang Giese

"Blame it on the Moon" review by ROCKTIMES - Germany

ShAnnie Shindigs

ShAnnie Shindigs